[npm 8/2009] Pieniądze nie są najważniejsze – ranking schronisk n.p.m.

W sierpniu ubiegłego roku ogłosiliśmy na naszych łamach „Ranking schronisk górskich”. Zapowiedzieliśmy odwiedziny wszystkich bacówek i schronisk górskich, które podlegają PTTK. Ocenialiśmy panujące tam warunki i przestrzeganie zasad zawartych w regulaminie. Słowa dotrzymaliśmy i teraz przedstawiamy Wam podsumowanie naszych rocznych wędrówek po wszystkich pasmach górskich. W najnowszym numerze „n.p.m.”, ranking, jakiego jeszcze w Polsce nie było.

Nasz test zaczęliśmy 1 sierpnia 2008 roku, a zakończyliśmy 30 czerwca 2009 roku. Działaliśmy według popularnej metody mystery shopping, czyli nie ujawniając powodu naszej wizyty, przyglądaliśmy się zachowaniu obsługi i efektom jej pracy..
Staraliśmy się, by oceny były jak najbardziej obiektywne, dlatego nasi redaktorzy i współpracownicy co najmniej dwa razy odwiedzali każde schronisko. Zawsze była to wizyta incognito, dzięki temu byliśmy traktowani jak zwyczajni turyści. Naszą biblią był regulamin PTTK.
W naszym rankingu zwyciężyło Schronisko na Przełęczy Przegibek. Tuż za nim uplasowały się Bacówka na Rycerzowej, Bacówka pod Bereśnikiem, Schronisko Pod Łabskim Szczytem i Schronisko Andrzejówka.

Kryteria oceny schronisk

Interesowało nas to, czy dane schronisko spełnia kryteria najważniejsze z punktu widzenia przebywającego tam turysty. Braliśmy pod uwagę: wyżywienie, noclegi, warunki sanitarne, a także obsługę i ogólną atmosferę schroniska. Aby ocena była jak najbardziej mierzalna, każde kryterium odpowiednio punktowaliśmy. Następnie na podstawie punktów wyliczyliśmy średnią ważoną i tak powstał nasz ranking.

Wyżywienie

Zwracaliśmy uwagę na to, czy porcje żywnościowe są dostosowane do potrzeb przeciętnego człowieka tak, aby można się było najeść za rozsądną cenę oraz czy jakość tego pożywienia nie budzi kontrowersji. Ważne było także to, czy bufet działa w godzinach, które odpowiadają zarówno turystom, którzy wcześnie wychodzą na szlak, jak i późno z niego wracają.
Poza tym sprawdzaliśmy, czy istnieje możliwość spożywania własnych posiłków w jadalni, a także pytaliśmy o wydzielone miejsce do przygotowywania własnych posiłków przez turystów.
Nie ominęliśmy również najbardziej kontrowersyjnej kwestii, jaką jest wrzątek. Sprawdzaliśmy jego dostępność oraz to, czy cena jest adekwatna do kosztów jego uzyskania.

Noclegi

W tej kategorii ocenialiśmy noclegową część schroniska. Interesowało nas, czy jest czysto, czy pokoje posiadają odpowiednie wyposażenie (krzesła, stoły, szafki, wieszaki) oraz czy panuje w nich odpowiednia temperatura, a łóżka są wygodne. Ważne było też pilnowanie ciszy nocnej przez obsługę. Przy okazji dokonywaliśmy także oceny tej fundamentalnej kwestii, jaką jest dostępność schroniska przez całą dobę. Sprawdziliśmy, czy każdy turysta, który późno dotrze na miejsce, może liczyć na nocleg.

Warunki sanitarne

W tym punkcie rankingu sprawdzaliśmy jakość sanitariatów.
Czystość to rzecz podstawowa, ale liczyła się także dostępność ciepłej wody co najmniej dwa razy dziennie (rano i wieczorem).
Ważna też jest ilość sanitariatów. Jedna łazienka na dwa piętra i dla 45 osób jest rzeczą niedopuszczalną. Upewniliśmy się także, czy w razie potrzeby moglibyśmy wysuszyć nasze przemoczone ubrania i buty.

Obsługa i ogólna atmosfera schroniska

W tym kryterium znalazły się najtrudniejsze do oceny punkty. Oprócz dostępności materiałów informacyjnych (map, przewodników czy schematów szlaków) braliśmy pod uwagę możliwość łatwego kontaktu ze schroniskiem za pomocą telefonu i internetu oraz na przykład możliwość rezerwacji noclegu nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Zwracaliśmy uwagę na szczegółowe przestrzeganie regulaminu PTTK, jak na przykład punktu, mówiącego o konieczności udostępnienia jadalni jako świetlicy po czasie pracy bufetu oraz udzielania regulaminowych zniżek PTTK. Bardzo duże znaczenie miała też kultura osobista i zaangażowanie obsługi w swoją pracę. Na sam koniec oceniliśmy wystrój i atmosferę schroniska (tzw. klimat), ogólne wrażenie wizualne oraz jego bezpośrednie otoczenie.

Punktacja

Każdy z testerów otrzymał ten sam zestaw kilkunastu pytań pomocniczych. Na każde z nich należało odpowiedzieć, przyznając punkty od 0 do 5, gdzie 0 oznaczało standard poniżej oczekiwanego w takim miejscu poziomu, zgodnie z oczekiwaniami – 1-3 punkty, a powyżej oczekiwań – 4-5 punktów. Aby ocena była jak najbardziej obiektywna, wybraliśmy pewne aspekty, składające się na dane kryterium (tzw. waga kryterium – Wk), wyrażane w procentach (np. dany aspekt to 20% kryterium, a więc Wk = 0,2). Suma wszystkich aspektów musiała dawać wynik 1. Ocena końcowa poszczególnego kryterium była więc wynikiem zsumowanej punktacji ważonej jednostkowych aspektów. W uproszczeniu: niegrzeczna obsługa czy zamknięte na klucz schronisko wpływały na ocenę ostatniego kryterium, co również finalnie rzutowało na ocenę końcową testowanego schroniska. Przy podsumowaniu zestawiono poszczególne oceny jednostkowe (wyżywienie, odpoczynek, higiena, atmosfera) i każdemu z kryteriów nadano ponownie wagę (Wk – wpływ na ogólną ocenę).

„Ranking schronisk górskich” powstał w oparciu o spis obiektów, jaki w lipcu 2008 roku znajdował się na stronie internetowej PTTK.

W rankingu wzięły udział następujące obiekty:

• Andrzejówka
  • Barania Góra – Przysłop
  • Bartne
  • Błatnia
  • Chata Baców w Korbielowie
  • Dolina Pięciu Stawów Polskich
  • Dolina Roztoki
  • Hala Boracza
  • Hala Gąsiennicowa „Murowaniec”
  • Hala Kondratowa
  • Orlica (Zieleniec)
  • Zwardoń
  • Zygmuntówka

Z przyczyn niezależnych od redakcji w rankingu nie zostały uwzględnione następujące obiekty, które znajdują się na oficjalnej stronie internetowej PTTK:

• Schronisko na Zamku Chojnik – Kotlina Jeleniogórska
  • Gorczańska Chata (dawniej: Hawiarska Koliba) – Gorce
  • Schronisko Markowe Szczawiny – Beskid Żywiecki
  • Schronisko na Szczelińcu – Góry Stołowe
  • Schronisko nad Łomniczką – Karkonosze
  • Schronisko Kochanówka (Wodospad Szklarki) – Karkonosze
  • Schronisko Srebrny Potok – Lasocki Grzbiet

Szczegółowe wyniki rankingu schronisk – w najnowszym numerze „n.p.m.”

Sebastian Fijak
Witam serdecznie!

Zapraszam do wspólnych wędrówek po najpiękniejszych oraz najciekawszych zakątkach Polski i całej Europy.

Na mojej stronie odnajdziesz propozycje eskapad. Gwarantuję, że są to bardzo nieszablonowe wyprawy, w trakcie których poczujesz moc przygody...